dětí. Malé destičky si děti otvorem natáhnou na paži, aniž by je omezovali při provádění pohybu. Nadlehčují horní polovinu těla. Jinak plavání dětí Klukovice se tyto malé destičky, stejně jako i ty velké, využívají i jako klasická pomůcka pro nácvik plaveckých nohou pro všechny plavecké způsoby. Obr. Využití nadlehčovací pás Obr. Využití malých deštiček s otvory Všechny tyto pomůcky jsou používány, stejně jako je Klukovicích plavali dětech běžné, pro plavecký trénink. Práce s nimi je přizpůsobována potřebám předškolní výuky a věkovým zvláštnostem dětí, s nimiž pracujeme. Mnohokrát jsme jako trenéři improvizovali a až na základě výsledků jsme usuzovali, zda se takovéto využití plaveckých pomůcek osvědčilo a jestli budeme ve využívání pomůcek tímto způsobem i nadále pokračovat, či naopak, bude potřeba vymyslet něco nového. Pomůcky pro hry a seznamování s vodou využíváme pomůcky různých tvarů a velikostí. Od kelímků, jimiž se děti polévají, aby se přestaly bát vody, až po předměty plavající na hladině, do nichž se fouká. Například míčky nebo věci, které klesnou ke dnu a děti se Klukovice pro ně musí potopit. Obr. Pomůcky pro seznámení s vodou Obr. Pomůcky pro seznámení s vodou Pedagogické zásady předškolního plavání v praxi Při výuce plavání dětí, se kterými jsme pracovali, bylo potřeba pro správnou výuku dbát na obecné pedagogické zásady, jež Nové Butovice pomáhají nejen dětem, ale i trenérům v efektivitě plnění zvolených cílů. Pedagogické zásady o Systematičnost Po stanovení cílů a
metod, jež v pedagogickém procesu chceme dosáhnout, v našem případě při výuce plavání, začneme s postupným na sebe navazujícím plavání dětí Klukovice pedagogickým procesem, který se musí odvíjet od dosavadní dovedností vyučovaných žáků. o Postupnost S dětmi jsme postupovali od plavání s dětmi Klukovic nejlehčích plaveckých prvků k složitějším. Tyto prvky na sebe, s dostatečně dlouhou dobou pro upevnění nových dovedností, navazovaly Ohrada podle metodické průpravy plavecké výuky. o Přiměřenost Mnohokrát bylo při výuce velmi obtížné rozpoznat hranici, v které by děti nebyly přetěžovány příliš rychlým tempem výuky. Bylo důležité šikovnější děti dostatečně zaměstnat, aby se nenudily a zároveň nebyly pomalejšími příliš brzděny. o Aktivita V průběhu výuky jsme se jako trenéři snažili o aktivní a pestrý přístup k výuce, čemuž však