schopno samostatné lokomoce, získává nové tak zkušenosti, přichází do kontaktu s novými věcmi, lidmi. A to vše přispívá k růstu slovní zásoby. Díky řeči dovede dítě vyjádřit svá přání, pocity. Kolem třetího roku umí dítě asi slov, v průběhu předškolního plavat dítěti Luka období jeho slovní zásoba vzroste asi na slov. Od čtyř let dovede vytvořit souvětí. Jeho mluvní projev je skoro srozumitelný. Kolem pátého a šestého roku mluví téměř gramaticky správně, používá podmiňovací způsob sloves. Řeč se stává hlavní prostředkem, kterým se Luka dítě dorozumívá ŠimíčkováČížková, Řečové dovednosti zdokonalují jak po obsahu, tak i ve formě. Tyto dovednosti děti rozvíjejí hlavně v komunikaci s dospělými, ale také s vrstevníky, či na ně můžou mít vliv média. Časté jsou v tomto věku otázky proč a jak, slouží nejen k obohacení znalostí, ale také k rozšíření dětského slovníku a zlepšení vyjadřování. Rozvíjí se také schopnost plavání dětí Luka vyprávět určitý příběh, pohádku, zážitek a podobně, ale také schopnost poslouchat mluvený projev druhého. Učí se také respektovat pravidla konverzace Vágnerová, Kolem roku dítěte je typické období prvního vzdoru. Je to období kdy se dítě vzteká, je neposlušné a Praha 13 prosazuje své požadavky, chce, aby bylo vše podle něj Machová, Sociální specifika Předškolní věk je období, kdy se značně rozvíjí socializace. Dítě se učí žít ve společnosti lidí a být jejím členem. Učí se spolupracovat, ale také umět se prosadit a přizpůsobit.
Dále si osvojuje nejrůznější vzorce chování, způsoby komunikace. Socializace zde neprobíhá pouze v kruhu rodiny, ale dítě už navštěvuje mateřskou školu, kde se setkává s vrstevníky i dospělými. Do mateřské školy dítě vstupuje jako samostatný jedinec. Získává zde nové zkušenosti a navazuje nové sociální vztahy. Jsou mu připisovány nové role, například role vrstevníka, role kamaráda nebo role žáka Lužiny mateřské školy. Každá role je jiná, dítě si ji osvojuje a učí se jí zvládnout Vágnerová, Socializace se nejvíce rozvíjí v dětské hře. V období batolecím si děti neuměly hrát spolu, hrály si tzv. vedle sebe v předškolním období si děti už začínají hrát spolu. Potřebují pro hru partnera. Nejprve si hrály s dospělými, ale postupem času dospělý nevystačí a dítě potřebuje vrstevníka. Rozvíjejí se tedy sociální city ve vztahu k dospělým a ve vztahu k vrstevníkům. Ve hře se začínají objevovat rozdíly v hrových aktivitách mezi mzdové účetnictvím Praha 5 Luka