potápění, splývání, orientace ve vodě, apod. Závisí samozřejmě na věku a na připravenosti jedince. Toto období se nazývá přípravná Olšany etapa. Měla by proběhnout v předškolním věku, ale je však nezbytným předpokladem výuky i starších jedinců. Umožňuje první hravé seznámení dětí s nízkou a dostatečně teplou vodou i s plaveckými pohyby, ještě bez nároků na zvládnutí plavání v celku. Poté následuje základní etapa. Jde již především o motorické učení. Realizuje se v rámci tělesné výchovy na stupni základních škol. Představuje dokonalé seznámení s vlastnostmi vody a soustavný nácvik plaveckých pohybů až ke zvládnutí téměř všech způsobů plavání v souhře. Cílem je uplavat aspoň metrů nad hloubkou v prsní i ve znakové poloze, základní plavecké dovednosti jako jsou skoky do vody, orientace pod vodou, splývání. Po základní plavecké výuce nastává výuka zdokonalovací, která má děti vybavit kvalitními dovednosti, plaváním dítěte Olšanům zajistit jejich bezpečnost ve vodě. Cílem je především prohloubit techniku plavání, naučit základním druhům startů a obrátek, zvyšovat vytrvalostní plaveckou výkonnost, nácvik specifických dovedností záchranného plavání a jejich aplikaci, nácvik dalších prvků a souhry Flora plaveckých způsobů, dostatečně se vyplavat s plněním dalších úkolů ve vodě i na suchu skoky do vody, hry, potápění, rozcvičení na suchu. Výborně se pracuje s dětmi ve věku kolem roku. Dobře akceptují vodní prostředí a jejich motorické učení je již dostatečné, aby plavání dětí Olšany
zvládli jednoduché záběrové pohyby. Touto všestrannou základní plaveckou činností končí masová základna plaveckého výcviku. Dále Želivského postupují jen vybraní jedinci, kteří se věnují závodní přípravě. Pokud začínáme jako dospělý neplavec postupujeme v podstatě stejně jako u dětí. Snažíme se zvládnout nejprve plavecké dýchání, splývání a pokračujeme dále nácvikem plaveckých pohybů. Nikdy nepodceňujeme zdánlivě zbytečné činnosti, jako jsou např. správný výdech do vody, položení se na vodu, apod. Na otázku, který plavecký způsob vybrat jako první, i plavečtí odborníci odpovídají mnohoslovně. Každý konkrétní způsob přináší vždy určité výhody a