výcvik Lewin,G. ZPV probíhá ve dvou etapách. Na konci první etapy se mají děti s jistotou pohybovat ve vodě. V druhé etapě nacvičujeme Podbaba jednotlivé plavecké způsoby, startovní skok a jednoduché obrátky. V obou etapách neustále rozvíjíme pohybové schopnosti. První etapou výcviku by měly děti projít v předškolním věku. První etapa Zatím budeme vycházet z předpokladu, že děti se ve vodě rády pohybují. V první etapě základního plaveckého výcviku si musí především osvojit základní plavecké dovednosti a získat jistotu při pohybu ve vodě. Stručně řečeno, děti musí být na konci první etapy ve vodě jako doma. K tomu ovšem dospějí jen tehdy, budou li osvojené základní plavání dětí Podbaba dovednosti dále zdokonalovat rozvíjením základních pohybových schopností, především vytrvalosti, obratnosti a síly. Proto je potřeba od začátku výcviku dbát na to, aby osvojování pohybových dovedností probíhalo v souladu s rozvojem základních pohybových schopností Lewin, G. K základním plaveckým dovednostem, které jsou rozhodující pro jistý bezpečný pohyb dětí ve vodě, počítáme potápění, skoky do vody, splývání, plavecký záběr a správné dýchání. Abychom si lépe osvětlili důležitost těchto základních dovedností, uvedeme několik teoretických úvah. Ve vodě je lidské tělo vystaveno zcela jiným podmínkám než na suchu. Aby se dítě naučilo ve vodě účelně se Baba chovat a pohybovat, musíme je seznámit se silami, s nimiž přijde ve vodě do styku. To se nám ovšem podaří jen tehdy, budeme li znát plavali dětech Podbaby
psychické, fyzické a motorické zvláštnosti dětského věku. Dítě předškolního věku a mladšího školního věku sbírá svoje zkušenosti Budovec především ve hře a vyznačuje se velikou touhou po pohybu. Úkolem cvičitele je, aby vhodnými prostředky, odpovídajícími mentalitě tohoto dětské plavání Podbabě věku, seznámil děti se vztlakem, třením, odporem vody, s tlakovými poměry a ostatními silami působícími ve vodě na jejich tělo, aby děti dokázaly jednotlivých vlivů využívat ve svůj prospěch Švec, J. POTÁPĚNÍ Nácvik potápění přispívá k získání pocitu jistoty ve plavání dětí Podbaba vodě. Začátečník se naučí pohybovat pod hladinou a orientovat se tam. Přitom se také přesvědčí o působení vztlaku vody. U dítěte, které se naučilo vzpřímeného držení těla, se vytvoří reflexy, které dítě nutí mít tělo stále kolmo k zemi s hlavou vzpřímenou. Tento reflex spolu s podrážděním dýchacího centra v důsledku zadržením dechu při potápění nutí dítě k rychlému zvednutí hlavy a nádechu. Proto je třeba začátečníka naučit, jak potlačovat reakci na podráždění tak, aby mohl zůstat déle pod vodou. Musí se naučit