principy a zásadami. V části zabývající se volným časem se bakalářská práce zaměřila na vymezení denní doby, kterou lze označit za volný čas, jsou popsány funkce volného času a účastníci volnočasových aktivit. Vzhledem k tomu, že se bakalářská práce zabývá volným Blatiny časem v souvislosti s výchovou, nelze opět opomenout základní a největší přínos, který spočívá ve vlivu rodiny. Taktéž se ovšem zaměřuje na školu a možnosti využití volného času v rámci školního prostředí. Hodnotíme li sport, jako jednu možnost způsobu trávení Luka volného času dětmi a mládeží, je nutné vyspecifikovat tělovýchovný proces a funkci sportu, což bylo taktéž učiněno v této plavání dětí Chrášťany bakalářské práci. Výchovné požadavky a základní principy byly opět popsány v souvislosti se sportem. Ve sportovním prostředí je základním výchovným článkem působícím na děti a mládež trenér. Proto se práce zaměřuje i osobu trenéra jako vychovatele, rozlišuje a blíže specifikuje druhy trenérů, autoritu trenérů a styly jejich vedení a působení na své svěřence. Ve výzkumné části byly použity dvě výzkumné metody. Metoda pozorování, kterou bylo sledováno chování a působení trenérů, se zaměřením především na jejich přípravu na tréninkovou jednotku, na jejich působení a způsob vedení kolektivu, na klima a využívání didaktických pomůcek. V této části byl sledován celkový vztah trenér svěřenec. Další použitou výzkumnou metodou byl dotazník, rozdaný mezi výkonností plavce. S plavání dětí Chrášťany
ohledem na kapacitní omezení bylo nutné oslovit nejen plavce ze zkoumaného prostředí plaveckého oddílu v Kroměříži. Za tímto účelem byli osloveni výkonností plavci z dalších plaveckých oddílů účastnících se plaveckých závodů. Ze rozdaných dotazníků bylo k dalšímu zpracování vráceno vyplněných dotazníků. Zkoumaný vzorek byl dostatečně velký. Dotazníkem byl zjišťován především vliv rodiny na Praha 17 volbu volnočasových aktivit dětí. Prostřednictvím několika otázek se ukázalo, že rodina měla velký vliv na výběru sportu, kdy většina respondentů uváděla, že s výkonnostním plaváním začala v mladším školním věku. Také se projevil zájem rodičů o to, aby děti sportovali, což se i ve vyšším věku promíjí do zájmů rodičů o jejich sportovní výkony. Respondenti byli dotazováni taktéž na typy Lužiny škol, které navštěvují. Z odpovědí vyplývá, že dotazovaní vykazují i velmi dobré studijní výsledky. Což dokazuje, že pravidelné navštěvování tréninků vede k určitému drilu, odpovědnosti, vžitým návykům týkajícím se organizace času během dne, což se pozitivně promíjí do celého spektra života. Závěrem by bylo vhodné poznamenat, že po celou dobu výzkumného šetření pozorování i zajišťování cvičení pro těhotné v Praze západ Chřášťanech